Innovationsarbetet som stöttar övergången till växtbaserat

SPONSRAT INNEHÅLL

För Orkla innebär det mest effektiva sättet att sänka klimatpåverkan ett påskyndat skifte mot en mer växtbaserad kost. I det arbetet är varumärket Anamma en allt mer intressant aktör. Bakom utvecklingen står forskning och innovation.

Carolina Tengblad har jobbat med livsmedelsutveckling under hela sin karriär. I dag är hon utvecklingschef på Orkla Foods Sverige och ser hur det hållbara matskiftet tar mer och mer fart. Men det viktiga är att få ihop alla delarna.

– Mat är viktigare än någonsin i dag. Det innebär att vi måste jobba med matnjutning i fokus – maten vi utvecklar ska vara hälsosam med så låga negativa klimatavtryck som möjligt. Samtidigt måste den smaka bra. Vi vill göra det enkelt att äta hälsosamt, gott och klimatsmart.

Lösningen stavas innovation. Carolina Tengblad är ansvarig för Orkla Foods Sveriges gastronomiska team, som tillsammans med kompetens från innovation, marknad och produktion skapar möjligheter för nya produkter och innovationer.

– Vi jobbar med smaken, näringsinnehållet och hälsoaspekten, hela vägen från råvara till recept och förpackningar. Det svåraste är att få ihop allting till en helhet som inte kostar för mycket för konsumenten. Att kombinera härlig smak med rätt näringsinnehåll, låg miljöpåverkan och till rätt pris – det är ekvationen vi ska lösa.

SAMARBETE MED VEGANPROFIL

Med varumärket Anamma har man inlett ett samarbete med kokboksförfattaren och matbloggaren Gustav ”Jävligt Gott” Johansson. Syftet är dels att produktutveckla växtbaserade burgare och korvar för att skapa bättre smakupplevelser; dels att kunna nå ut med budskapet till fler.

– Det är viktigt för oss att visa att det växtbaserade alternativet är gott och gör dig riktigt mätt. Det gör att fler konsumenter väljer att prova.

Sojaprotein bidrar till fin struktur, men Orkla har i de nya produkterna även blandat in ärta och bondböna, samt jobbat mycket med textur och smak. En riktig burgare måste kunna få fin stekyta och ha saftighet, tuggmotstånd och rätt smak hela vägen. Även Anamma-korven var en utmaning, poängterar Carolina.

– Växtbaserad korv saknar ofta struktur och har inget bra skinn, men vi har lyckats utveckla ett växtbaserat skinn som ger rätt känsla. Gustav är duktig på smak och har varit viktig som sparringpartner och bollplank i utvecklingsarbetet.

RÅVARUMIX OCH SVENSKODLAT

En annan del av innovationsarbetet är att utforska vilka nya råvaror som passar ihop och kompletterar varandra. Intresset för lokal mat är en viktig megatrend, och bland annat har man utvecklat en Anamma-pirog på svenska ärtor.

– Vi tror mycket på att experimentera med nya blandningar, eftersom olika råvaror bidrar med olika saker – konsistens, textur, färg och smak. Men för att få till ett större skifte till mer svenska grödor i det växtbaserade utbudet är det viktigt att vi samverkar inom branschen. Det är ofta stora investeringar som ska till.

Orkla går nu in i en ny strategiperiod, där man ställer om produktportföljen till mer växtbaserat; tydligare fokus på miljö och hälsa, samt utveckling av fler hållbara förpackningslösningar. Carolina Tengblad är övertygad om att konsumentbeteenden kommer att förändras, och att innovationstakten behöver ske i samklang med konsumenternas preferenser.

– Det kommer ta tid innan vi ser insekter på tallriken – däremot är bönor, linser, hela korn och gryn och en massa grönsaker självklarheter på framtidens tallrikar. Vi ser tydligt att det gröna tar betydligt större plats hemma och även när det gäller skolmat och offentlig sektor. Vi vill vara en viktig spelare för att driva den positiva förändringen framåt.

ORKLA SVERIGE

Orkla är Nordens ledande dagligvaruföretag med stark lokal förankring. Några av våra mest välkända varumärken är Grumme, Felix, Anamma och OLW och 90 procent v det vi säljer i Sverige tillverkas på någon av våra 15 anläggningar runtom i Sverige. Vi är cirka 3 000 medarbetare som arbetar för att bidra till en mer klimatsmart vardag.

Läs mer på Orkla.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.