Kan man äta en svensk?

Med dagens snabba utveckling skulle man i princip kunna återskapa vilket typ av kött som helst i ett laboratorium. Så varför skulle inte människokött kunna hamna på tallriken egentligen? I Livsmedelsföretagens globala hållbarhetskampanj Eat a Swede drog man det hela till sin spets. Vi tog ett snack med kommunikationschef Jimmy Sandell om tanken bakom.

Det är onekligen en speciell kampanj. Hur föddes idén från början?

– Mycket av hållbarhetskommunikationen i dag är slätstruken och generisk. Alla ska kommunicera hur högt prioriterade hållbarhetsfrågorna är. Inom vår sektor görs det ofta med svepningar över öppna landskap, med människor, djur och traktorer i motljus. Vi ville göra något annorlunda. Något som var unikt och som världen inte sett förut. En kampanj som man inte skulle kunna rycka på axlarna åt. Själva idén och namnet är en lek med ord. Eat a Swede, Eat like a Swede. Ät inte en svensk, men ät gärna mer svenskt!

Vad är syftet med att nå ut till en internationell målgrupp?

– Frågan i sig är inte nationell, det här är en av vår tids stora ödesfrågor. Och svaren på hur vi mättar en växande befolkning globalt finns inte bara i Sverige, utan för att lyckas med detta behöver vi samarbeta över nationsgränserna. Sen är det ingen hemlighet att det är ett effektivt marknadsföringsknep att utnyttja internationell uppmärksamhet i Sverige. Att filmen dessutom blivit omskriven av världens största viralsajt LadBible gör inte saken sämre när det är en medialt kräsen och i många avseenden global, ung svensk målgrupp som vi vill nå.

Har ni fått några reaktioner från folk som trott att filmen är äkta? Och hur reagerade statisterna i filmen?

– När vi valde det här greppet visste vi att det skulle bli starka reaktioner, och det har vi fått också. Det krävs någonting annorlunda för att nå igenom bruset, och annorlunda väcker alltid känslor. Men vi uppfattar det som att de flesta har förstått att vi gör det här med glimten i ögat och med ett gott syfte. Självfallet var det inte labbodlat människokött som serverades i filmen, utan svensk entrecôte. Men de flesta av testpersonernas reaktioner är genuina.

Skulle den kunnat vara äkta? Hur långt borta är den här möjligheten?

– Nej, vi ska inte äta människokött. Tanken i sig är absurd, även om tekniken för att producera kött på människoceller eller vilka djurceller som helst redan finns. Med “Eat a Swede” ville vi på ett underhållande sätt väcka liv i en av de viktigaste framtidsfrågorna. Samtidigt som vi ville lyfta svensk livsmedelsindustris svar på hur man kan producera högkvalitativ och hållbar mat till 10 miljarder människor – som vi kommer vara på jorden år 2050.

Skulle ni smaka om det bjöds på en liten svenne-canapé?

– Nej, men vi är positiva till labbodlad mat. Svensk livsmedelsindustri har en nyfiken och öppen grundinställning till ny teknik och nya metoder som exempelvis GMO och Crispr. Forskning och innovation ligger högt upp på agendan och är dessutom ett av Livsmedelsföretagens prioriterade områden. Och ska vi kunna mätta en växande befolkning på ett hållbart sätt kommer det behövas innovativa lösningar.

FAKTA

Eat a Swede är en kampanj från Livsmedelsföretagen. Syftet är att uppmärksamma den svenska livsmedelssektorn för nya målgrupper.

Se filmen och läs mer om Livsmedelsföretagens kampanj på eataswede.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.