The Green Dairy: ”Vi utvecklar dagens och framtidens växtbaserade mejeriprodukter”

SPONSRAT INNEHÅLL

VÄXTBASERAT. I Karlshamn i Blekinge, även kallat Sveriges trädgård, produceras och utvecklas framtidens växtbaserade mejeriprodukter.

The Green Dairy har skapat en toppmodern fabrik för att producera växtbaserade drycker och glass.

– Totalt har en kvarts miljard investerats i anläggningen. Under 2021 räknar vi med att producera minst 15 miljoner liter havremjölk, säger Kenth Lindvall, vd för The Green Dairy.

Kunderna är till stor del private label-varumärken, en kategori som växer så det knakar. The Green Dairy är ett av världens första dedikerade växtbaserade mejerier och exporterar redan till 20-talet länder, i allt från Europa till Asien och Oceanien – och efterfrågan från nya kunder ökar hela tiden.

– Intresset för växtbaserade produkter växer väldigt snabbt. Från 17 miljarder dollar 2019 räknar man med att marknaden är värd 40 miljarder dollar år 2024. Men det är väldigt viktigt att både smak och textur överträffar konsumenternas förväntningar nu när massmarknaden öppnar sig.

Produktionen sker främst med svenska råvaror, men även dansk och finsk råvara används, beroende på kundpreferenserna. För glassen – som för övrigt har tävlat och vunnit mot traditionell gräddglass – används flera olika råvaror och nya spännande utvecklingar lanseras under hösten.

– Råvarorna kommer från hållbara odlingar – det ska inte finnas någon risk för vare sig GMO eller skogsskövling i våra produkter. Nu experimenterar vi även med svensk åkerböna, som är en proteinrik gröda med högt näringsinnehåll. Vi ser åkerbönan som det svenska sojaalternativet, och man kan tillverka i princip alla typer av växtbaserade mejeriprodukter med den. Vi kallar vår åkerböna ”The Green Bean”.

The Green Dairy är en helhetsleverantör till sina kunder, med såväl innovation som produktion på plats i Karlshamn. Produkterna ska kunna gå direkt ut till dagligvaruhandelns diskar. För att skala upp i takt med marknadstrycket samarbetar man i olika forsknings- och innovationsprojekt för att utveckla nya produkter, smaker och produktionsprocesser.

– Vi är små och behöver jobba i starka nätverk för att kunna växa snabbt. Därför investerar vi kraftigt i både produktion och innovation. Från ett undanskymt hörn i livsmedelsbutiken har de här produkterna hittat sin publik, och vi räknar med en omsättning på över 100 miljoner kronor under 2021 och vår målsättning är att omsätta minst 500 miljoner 2025. Vi är verkligen mitt inne i ett stort paradigmskifte, avslutar Kenth Lindvall.

THE GREEN DAIRY
Producent av växtbaserade mejeriprodukter, främst till private label-märken. I fabriken i Karlshamn produceras bland annat 15 miljoner liter havremjölk varje år.
Thegreendairy.com

SPONSRAT INNEHÅLL

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.