Svegro: Närodlat, ekologiskt – och högteknologiskt

SPONSRAT INNEHÅLL

AGTECH. På Färingsö i Mälaren utanför Stockholm odlar Svegro färska, ekologiska örter i 55 000 kvadratmeter stora växthus. Nu utvecklas verksamheten till att bli allt mer automatiserad och högteknologisk samtidigt som man skapar smakrika förädlade produkter baserade på svenska naturliga råvaror.

Det var familjen Norman som byggde upp Svegros verksamhet för 60 år sedan. 1983 byggdes det första växthuset med visionen att alla skulle kunna äta färska örter och sallat året om.

– Folk tyckte att de var galna, säger Oscar Rosdahl, vd för Svegro sedan 1,5 år tillbaka.

– Då fanns det inte heller någon vidare betalningsvilja för svenska råvaror. Men grundtanken var också att främja självförsörjningen, och den filosofin har hängt med ända sedan dess. I dag är Sverige i princip helt självförsörjande på färska örter.

I växthusen på Färingsö produceras i dag över 20 miljoner krukor örter och sallat varje år. Svegro har under tiden utvecklats till ett riktigt agtech-bolag, med avancerad klimatstyrning och artificiell intelligens som bränsle för en storskalighet med hållbarhet i fokus.

– I klassiska växthus har man fortfarande manuell dataanalys. På Svegro såg vi tidigt en stor möjlighet att låta tekniken ge oss en starkare konkurrenskraft genom att utveckla framtidens odlingsplattform med hjälp av AI.

I ett Vinnova-finansierat projekt undersöktes AI-potentialen mer grundligt.

– Det var oerhört lärorikt att börja ta hjälp av AI för att analysera data och dra slutsatser. Nu skalar vi upp det initiativet i en fullskalig digital plattform med fortsatt support av Vinnova. På så sätt kan vi automatisera övervakning och styrning av odlingarna, vilket ger stora ekonomiska och miljömässiga besparingar såsom minskat svinn och lägre energiförbrukning.

Svegro, Oscar Rosdahl

Genom teknikens hjälp kan Oscar Rosdahl och hans kollegor automatiskt dra slutsatser om vad som ska göras med olika grödor vid olika tidpunkter – bland annat genom information om näring, temperatur och skördetid.

– Det innebär också att vi kan matcha odlingen exakt mot efterfrågan.

Oscar Rosdahl återkommer till den dolda skatt som Svegro är. Få stockholmare känner till att de färska örterna i butiken producerats ett stenkast bort, dessutom 100 procent ekologiskt.

– Vi märker att det finns ett stort intresse för våra svenska gröna smaker. På senare tid har vi även satsat stort på förädling av svenska råvaror där Örtpesto var vår första lansering som nu blir uppföljd av Örtsås. Det är en väldigt spännande utvecklingsresa och vi har stora tillväxtplaner för att skapa svenska gröna smaker i världsklass. Vi brinner för ”ärliga smaker”, och det är tydligt att det intresset även återspeglas hos konsumenterna, avslutar Oscar Rosdahl.

SVEGRO
Svegro är ett svenskt familjeägt bolag med huvudkontor på Färingsö utanför Stockholm. Bolaget grundades 1960 och fokus på hållbarhet och innovation har skapat långsiktig framgång. Svegros vision är att skapa svenska gröna smaker i världsklass. Detta uppfylls genom en modern, storskalig växthusproduktion utanför Stockholm, samt utveckling och förädling av svenska råvaror.
Svegro.se

SPONSRAT INNEHÅLL