Den datadrivna restaurangen

Zaedo Musa kom från en bakgrund inom Joe and the Juice. Han insåg att en god personlig gästupplevelse ökade intäkterna. Men varför fanns det ingen data och kunskap om gästerna i en bransch där detta är guld värt?

Så föddes Superb, en digital plattform som låter restauranger i de högre segmenten samla gästdata för att bygga bättre kundupplevelser. De kallar det för Guest Experience Management.

Bakom kulisserna fanns istället ett nystan av olika system och applikationer, samtidigt som närvaron på webben var torftig. Zaedo Musa och hans team såg en öppning på marknaden, och genom att gasa under pandemin har man nu fokus på 12 marknader med sina tjänster.

– Med vårt system kan du som gäst ge personalen tillgång till dina preferenser. Det innebär att både kocken, servisen och hovmästaren vet vem du är, vad du ätit där tidigare, samt om du har allergier, dryckespreferenser eller andra önskemål.

Han poängterar att det är upp till gästen själv att dela sin data eller inte, och systemet aktiveras vid onlinebokningen. Då ska man också mata in sina kortuppgifter, vilket initialt var en kontroversiell uppmaning.

– Vissa blev arga i början, men nu har många andra gått samma väg. För restaurangerna har det varit väldigt värdefullt, eftersom de kunnat ta ut en no show-avgift av gäster som bokar utan att dyka upp. Vissa har gått från 20 procent no show-bokningar till nästan noll. Dessutom kan restaurangerna utveckla sin merförsäljning online och få en annan relation till kunden. Vi ser det som att vi erbjuder hyper-personalisering i den bransch som behöver det mest av allt.


Här kan du höra en längre intervju med Zaedo Musa i Heja Framtiden avsnitt 239:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *