Coca-Cola satsar på förpackningsfritt

SPONSRAT INNEHÅLL

Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) jobbar kontinuerligt med att reducera förpackningarnas klimatavtryck. Nu rullas deras förpackningsfria lösningar ut på den svenska marknaden.

Förpackningar står för 53 procent av CCEP:s klimatavtryck i Sverige. Lättare och tunnare flaskor och burkar har varit och är en väg framåt, och att den svenska tillverkningen gick över till att använda 100 procent återvunnen PET var en viktig milstolpe.

Men för att verkligen ta stora kliv vidare behövs fler åtgärder och innovationer. Det menar Lisa Wahlström, hållbarhetsdirektör på CCEP i Sverige.

– Vi ser stora möjligheter att minska våra förpackningarnas klimatavtryck genom att utveckla påfyllningsbara lösningar. För att fortsätta reducera vårt avtryck måste vi minska mängden förpackningar på marknaden. I det skiftet ser vi stor potential med påfyllningsbara lösningar, säger hon.

PÅFYLLNING I BUTIKEN

Under 2021 lanserades ett pilotkoncept tillsammans med Reitan Convenience första PBX-butik – ett ”living lab” med fokus på hållbarhet och innovation. I det påfyllningsbara konceptet får kunderna tillgång till hela 60 olika smaker från Coca-Cola, Fanta, Sprite, Fuzetea och Smart Water. En majoritet av dessa är sockerfria alternativ, en kategori med stor tillväxt på den svenska marknaden.

För CCEP innebär det att man på ett effektivt sätt kan erbjuda ett större dryckesutbud. Kunderna hos PBX kan köpa en påfyllningsbar dryckesbehållare eller ta med en egen.

– Syftet är att uppmuntra till ett förändrat konsumentbeteende. PBX vill utveckla världens mest hållbara convenience-butik, och där ser vi att påfyllningsbara lösningar fyller en viktig funktion.

UTRULLNING FORTSÄTTER UNDER 2022

Lisa Wahlström poängterar att CCEP som marknadsledare har både en möjlighet och ett ansvar att göra positiv skillnad för framtiden.

– Drygt hälften av våra utsläpp kommer från förpackningar, så vår övergripande förpackningsstrategi är avgörande för att vi ska nå klimatmålen framåt. Därför jobbar vi både med kundbeteenden och våra leverantörer.

Ambitionen är att fortsätta ta ut förpackningsfria koncept under 2022, och CCEP ser fram emot att lansera fler lösningar tillsammans med sina kunder.

– På sikt kommer vi kunna erbjuda förpackningsfritt även i förbutiker och kiosker där kunden är på språng. Men även för hemmabruk är det intressant, och vi kommer testa vidare för att se hur vi kan erbjuda våra drycker på ett mindre förpackningsintensivt sätt, avslutar Lisa Wahlström.


Söta dagar för sockerfritt

Visste du att det är CCEP:s sockerfria alternativ som har den starkaste tillväxten? I dag står de för hela 42 procent av den totala försäljningen på den svenska marknaden, och Coca-Cola Zero Sugar har faktiskt gått om Coca-Cola Original i popularitet.

Coca-Cola arbetar långsiktigt med receptformuleringar för att minska sockret och samtidigt behålla den goda smaken, ett sätt att underlätta för konsumenter att sänka sitt sockerintag från läsk. Men i Sverige konsumerar vi inte lika mycket sockrad dryck som på många andra marknader. Det är bara två procent av genomsnittssvenskens tillsatta socker som kommer från sockrad dryck, och kurvan fortsätter nedåt.


CCEP på hållbarhetsindex

För sjätte året i rad listas Coca-Cola Europacific Partners på Dow Jones Sustainability Index (DJSI). CCEP har tagit en plats på både den globala och den europeiska listan och fick i år maxpoäng inom flera områden, bland annat förpackningar, miljöpolicy och miljörapportering samt social rapportering. Företaget listas även av miljöorganisationen Carbon Disclosure Project på deras A-listor för klimat och vatten.


COCA-COLA EUROPACIFIC PARTNERS

Coca-Cola EuroPacific Partners Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke-alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Drygt 700 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige. Huvudkontoret och produktionen ligger i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1,5 miljoner liter dryck varje dag.

Cocacolaep.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.