Paulig: Tacoproduktion utan CO2-utsläpp

SPONSRAT INNEHÅLL

PRODUCENT. Paulig är företaget bakom populära varumärken som Santa Maria och Risenta. På vägen mot sina hållbarhetsmål har nu två svenska fabriker uppnått byggnadscertifieringen Carbon-Neutral® och minskat sina utsläpp med 98 procent.

Sveriges familjer älskar sina tacos. Varje dag konsumeras 700 000 portioner Santa Maria Tex Mex och tortillas är den populäraste produkten. I fabriken i Landskrona tillverkas inte mindre än 400 miljoner tortillabröd varje år, till stor del på vete från svenska åkrar. Nu är fabriken koldioxidneutral.

– Vårt mål är att samtliga våra tio fabriker i sex länder ska vara koldioxidneutrala till 2023, säger Henrik Samuelson, chef för Skandinavien och Centraleuropa på Paulig.

Hållbarhetsarbetet går långt tillbaka i tiden men det var under förra året som bland annat klimatmålen skruvades upp ytterligare. Pauligs utsläpp av växthusgaser ska reduceras med 80 procent till 2030 och fabrikerna spelar en viktig roll i omställningen. Under 2021 har en stor del av planerna börjat omsättas i praktiken.

Utöver Pauligs tortillafabrik i Landskrona, har även fabriken i Mölndal blivit koldioxidneutral. Här produceras bland annat Santa Marias kryddmixer och Risentas sortiment – totalt handlar det om 130 miljoner produkter om året. De utsläppsreducerande åtgärderna innefattar allt från värmeåtervinning och energieffektivisering till belysning och biogas.

– Vår strategi syftar till att skapa en hållbar matkultur för både människa och planet och arbetet med fabrikerna är en viktig start. Samtidigt ökar vi hela tiden vårt utbud av växtbaserade produkter och vegetariska recept. Senast 2030 ska 70 procent av vår omsättning komma från produkter och tjänster som främjar hälsa och välbefinnande för både människa och planet.

Pauligs övergripande ambition är att vara branschledande inom hållbarhetsfrågor, samtidigt som man tar position som ett av de mest snabbväxande 0livsmedelsföretagen i Europa. Henrik Samuelsson menar att ekvationen är fullt möjlig.

– Nästa steg är att jobba mer med våra avtryck i hela värdekedjan och målet är att halvera utsläppen där till 2030. Vi vill vara en föregångare inom hållbarhet och den filosofin ligger djupt inbäddad i vår affärsmodell.

PAULIG
Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur. Företaget erbjuder kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ under varumärkena Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco. Pauligs omsättning uppgick 2020 till 920 miljoner euro. Företaget har över 2 000 medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour.

Pauliggroup.com/sv

SPONSRAT INNEHÅLL