Cloop: Uppstickare med pantbara förpackningar

Varför utnyttjar vi inte pantsystemens infrastruktur för fler typer av förpackningar? Det frågar sig svenska Cloop, som vill få med sig storbolagen på det cirkulära tåget.

Cloop ligger just nu i startgroparna för att ta en ambitiös position i den cirkulära ekonomin. Deras svar på förpackningsutmaningen är enkel: aluminium.

– Det spelar nästan ingen roll vilken mat man gör om man inte har en cirkulär infrastruktur för förpackningarna. Till skillnad från andra material är aluminium oändligt återvinningsbart. Det är dessutom lätt, vilket gör det bra för transport, säger Nick Paget, industridesigner och medgrundare av Cloop, som jobbat fram prototyper på nya sorters cirkulära förpackningar.

De två andra medgrundarna är Peder Stubert och Victor Ljungberg, som kommer från långa karriärer inom mjukvara, media och kommunikation. De har ägnat det senaste året åt att analysera retursystemen i allmänhet och pantsystemet i synnerhet. Det senare växer nu fram över stora delar av världen med stor potential.

– Vi vet att aluminium både är det mest mångsidiga materialet och det mest beprövade. Många stora producenter går i dag mer mot kartong, men livslängden är begränsad. Och en fortsatt extraktion av råvara för att producera mer plast är inte en hållbar väg framåt, säger Peder Stubert.

Cloop kommer till en början att titta på industrier som använder sig av mycket plast, och först ut är personal
care-segmentet, med oändliga volymer av förpackningar för schampo, balsam, handtvål och tvättmedel.

– Vi har kontakt med både branschorganisationer och tillverkare av pantmaskiner. 2022 räknar vi att kunna erbjuda pantbara aluminiumförpackningar för globala spelare som vill komma bort från plastberoendet. Konsumenterna är betydligt mer medvetna i dag, och det har aldrig varit så viktigt att hitta en hållbar lösning för sina förpackningar, avslutar Victor Ljungberg.

Text: Christian von Essen