Atria: För en hållbar framtid – och en godare vardag

SPONSRAT INNEHÅLL

PRODUCENT. Är det här rätt för framtiden? Den frågan ska ställas inför alla beslut som tas på Atria.
– Vi kan bara vara ledande i utvecklingen av morgondagens innovativa, goda mat, om vi samtidigt tar ett omfattande ansvar för både jorden, produkterna och människors hälsa. Det säger Åsa Josell, produktutvecklings- och innovationsdirektör på Atria Sweden.

Atria är ett av de ledande livsmedelsföretagen i Nordeuropa. Företaget har producerat mat i över 100 år och planen är att fortsätta minst lika länge till. Därför är hållbarhet en prioriterad fråga i hela koncernen. Företaget arbetar efter ett omfattande hållbarhetsprogram som är centrerat till tre teman: jordklotet, maten och människan.

Det övergripande klimatmålet för Atria är att uppnå en koldioxidneutral livsmedelskedja till 2035. Ett steg på vägen är att sänka koldioxidutsläppen i den egna verksamheten. För den svenska produktionen satte Atria 2016 målet att minska koldioxidutsläppen med 90 procent till 2025.

– Det var ett ambitiöst mål men vi är redan på god väg att uppnå det. Genom effektiviseringar och särskilda insatser som till exempel att gå över till grön el och fossilfritt bränsle, har koldioxidutsläppen minskat med över 80 procent sedan 2016, berättar Åsa Josell.

Matsvinn och återvinning av förpackningsmaterial är två andra viktiga områden för att minska företagets negativa miljöpåverkan. Till 2030 ska Atria halvera sitt matsvinn och allt förpackningsmaterial ska gå att återvinna.

– Förpackningens främsta uppgift är att skydda maten så att den håller sig fräsch länge. Det minskar matsvinnet. Men samtidigt vill vi minimera mängden material och plasten ska gå att återvinna, så det är flera parametrar vi väger in och som gör arbetet komplext, konstaterar Åsa Josell.

Fokus på förpackningarnas miljöpåverkan är viktig för att driva på utvecklingen, utan att förpackningarnas kvalitet försämras. Atria har signerat Plastinitiativet 2025, som är ett branschinitiativ från DLF med målsättningen att alla plastförpackningar som företaget sätter på marknaden ska gå att materialutnyttja senast år 2025.

LÖNNEBERGA MINSKAR PLASTEN MED 20 TON PER ÅR
I kategorin för färsk kyckling finns i stort sett bara en sorts förpackning – det vanliga plasttråget. Efter flera konsumentundersökningar för Lönneberga kyckling bestämde sig Atria för att ta fram en förpackning
som är mer miljövänlig, lättare att öppna och som tar mindre plats i butikshyllor, kylskåp och
källsortering.

Resultatet blev Lönnebergas nya kycklingförpackning av mjukplast. Genom att vakuumförpacka kycklingen förlängs
hållbarheten med 1-2 dagar vilket bidrar till att minska matsvinnet, både i butik och hemma hos
konsumenter. Dessutom tar den nya förpackningen mindre plats och är väldigt enkel att öppna.

Jämfört med det traditionella plasttråget går det åt hela 57 procent mindre plast för Lönnebergas nya förpackning. Därmed har den nya förpackningen inte bara förnyat kycklingkategorin, utan också minskat Atrias plastförbrukning med 20 ton plast per år.

KLIMATSMARTARE BIFF
Måste en klimatsmart och nyttig biff innehålla baljväxter eller rotfrukter? Absolut inte! Atrias nya klimatsmarta färsbiff är gjord av kött, helt enkelt!

”Ta fram en klimatsmart färsbiff som innehåller nötkött”. Så löd uppmaningen från marknadsavdelningen till Atrias
produktutvecklare. Det resulterade i en kombination av två olika sorters kött som båda är välkända och älskade: nöt och kyckling. Nu är biffen redo att lanseras i offentliga restauranger runt om i landet. Biffen har 40 procent lägre
klimatavtryck än en motsvarande traditionell nötfärsbiff.

– Atria hade redan väldigt bra korvar med morot, så nu ville vi också ta fram en god och klimatsmart biff, berättar Stina Leire som är marknadschef på Atria Foodservice.

Genom att klimatberäkna artiklar och ge förslag på klimatkloka måltider, vill Atria underlätta för sina foodservice-kunder att göra bra val och kunna nå sina egna hållbarhetsmål. Ett viktigt steg i produktutvecklingen är därför
att alltid att göra en skattning av receptens klimatavtryck och utifrån det testa att byta ut råvaror
i produkterna för att få bättre klimattal.

– Produktutvecklingen av biffen har handlat om vad som är bra för planeten och bra för individen, förklarar Åsa Josell som ansvarar för innovations- och produktutveckling på Atria och som haft det övergripande ansvaret för att biffen motsvarar alla dessa krav.

Men det räcker inte att en produkt är klimatsmart, den måste även vara prisvärd, bidra till en bättre hälsa, ha en fin konsistens – och smaka bra.

– Det är viktigt att variera sitt intag av rött kött, och kyckling är ett bra alternativ. Färsbiffen har vi kopplat till att maten ska vara hälsosam och till vårt starka fokus på rena produkter. Men framför allt vill vi göra mat som folk tycker om och känner igen sig i, och det tycker jag att vi har lyckats med väldigt bra, säger Åsa Josell.

ATRIA SWEDEN
Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Lönneberga och Ridderheims. Vi tror på ”Good food – better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan från primärproduktion till konsumentens bord. Vi levererar trygg mat som producerats på ett ansvarsfullt sätt och som ger välmående och inspiration till våra kunder och konsumenter. Atria Sweden har ca 840 medarbetare, sju produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3 miljarder kronor. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 4 450 anställda och en omsättning på ca 14,7 miljarder kronor.
Atria.se

SPONSRAT INNEHÅLL